قرائت اول دوم پادشاهان ۲۴/ ۸-17
(نبوكدنصر، يهوياكين و بزرگان زمين را تبعيد نمود.)
بخشي از كتاب دوم پادشاهان
يهوياكين هجده ساله بودكه پادشاه شد و سه سال در اورشليم سلطنت نمود و اسم مادرش نحوشطا دختر الناتان اورشليمي بود. و آنچه را كه در نظر خداوند ناپسند بود، موافق هرآنچه پدرشكرده بود، به عمل آورد. در آن زمان بندگان نبوكدنصر، پادشاه بابل، بر اورشليم برآمدند. و شهر محاصره شد. و نبوكدنصر، پادشاه بابل، در حيني كه بندگانش آن را محاصره نموده بودند، به شهر برآمد. و يهوياكين، پادشاه يهودا با مادر خود و بندگانش و سردارانش و خواجه سرايانش نزد پادشاه بابل بيرون آمد، و پادشاه بابل در سال هشتم سلطنت خود، او را گرفت. و تمامي خزانههاي خانه خداوند و خزانههاي خانه پادشاه را از آنجا بيرون آورد و تمام ظروف طلايي را كه سليمان، پادشاه اسرائيل براي خانه خداوند ساخته بود، به موجب كلام خداوند، شكست. و جميع ساكنان اورشليم و جميع سرداران و جميع مردان جنگي را كه دههزار نفر بودند، اسير ساخته، برد و جميع صنعتگران و آهنگران را نيز، چنانكه سواي مسكينان، اهل زمين كسي باقي نماند. و يهوياكين را به بابل برد و مادر پادشاه و زنان پادشاه و خواجه سرايانش و بزرگان زمين را اسير ساخت و ايشان را از اورشليم به بابل برد. و تمامي مردان جنگي، يعني هفت هزار نفر و يك هزار نفر از صنعتگران و آهنگران را كه جميع ايشان، قوي و جنگآزموده بودند، پادشاه بابل، ايشان را به بابل به اسيري برد. و پادشاه بابل، عموي وي، متنيا را در جاي او به پادشاهي نصب كرد و اسمش را به صدقيا مبدل ساخت.
اين است سخن خدا. - خدا را سپاس باد.
مزمور برگردان مزمور 79
- ما را به خاطر جلال نامت نجات ده، ای خداوند!
اي خدا، امتها به ميراث تو داخل شده،
معبد قدس تو را بيعصمت ساختند.
اورشليم را خرابهها نمودند.
لاش¬هاي بندگانت را
به مرغان هوا براي خوراك دادند
و گوشت مقدسانت را به وحوش صحرا.
- ما را به خاطر جلال نامت نجات ده، ای خداوند!
خون ايشان را گرداگرد اورشليم مثل آب ريختند
و كسي نبود كه ايشان را دفن كند.
نزد همسايگان خود عار گرديدهايم
و نزد مجاوران خويش استهزا و سخريه شدهايم.
تا كي اي خداوند تا به ابد خشمناك خواهي بود؟
آيا غيرت تو مثل آتش افروخته خواهد شد تا ابدالاباد؟
- ما را به خاطر جلال نامت نجات ده، ای خداوند!
گناهان اجداد ما را بر ما به ياد مياور.
رحمتهاي تو به زودي پيش روي ما آيد
زيرا كه بسيار ذليل شدهايم.
- ما را به خاطر جلال نامت نجات ده، ای خداوند!
اي خدا، اي نجاتدهنده ما،
به خاطر جلال نام خود ما را ياري فرما و ما را نجات ده
و به خاطر نام خود گناهان ما را بيامرز.
- ما را به خاطر جلال نامت نجات ده، ای خداوند!
سرود قبل از انجيل ر.ک. يوحنا ۱۴/ ۲۳
هللويا- اگر كسيكلام مرا نگاه دارد،
پدر من او را دوست خواهد داشت و ما نزد او خواهيم آمد - هللويا.
انجيل متي ۷/ ۲۱-29
(خانه بنا شده بر سنگ و خانه بنا شده بر شن.)
بخشي از انجيل متي - درود بر تو اي خداوند.
در آن ایام، عیسی به شاگردانش گفت: "نه هر آنكه مرا "خداوندا، خداوندا" ميگويد وارد ملكوت آسمان خواهد شد، بلكه آن كه اراده پدر مرا كه در آسمان است بجاي ميآورد. در آن روز بسياري مرا خواهند گفت: "خداوندا، خداوندا، آيا به نام تو نبوت نكرديم، ديوها را به نام تو بيرون نرانديم؟ و معجزات بسياري به نام تو نكرديم؟" آنگاه به ايشان اعلام خواهم داشت: "من هرگز شما را نشناختهام. از من دور شويد اي بدكاران". "پس هركه اين سخنان مرا بشنود و به كار بندد، مرد دانايي را ماند كه خانه خود را بر سنگ بنا كرد. باران باريد، سيل¬ها جاري شد، بادها وزيد و بدان خانه حملهور گشت، ولي آن خانه ويران نشد، چرا كه بر سنگ بنا گرديده بود. و هر آنكه سخنان مرا بشنود و به كار نبندد، مرد ناداني را ماند كه خانه خود را بر شن بنا كرد. باران باريد، سيل¬ها جاري شد، بادها وزيد و بدان خانه حملهور گشت و آن خانه ويران شد و عظيم بود ويراني آن". هنگامي كه عيسي اين سخنان را به پايان رسانيد، مردم از تعليم وي متحير گشتند، چراكه وي آنان را با اقتدار تعليم ميداد و نه مانند كاتبانشان.
اين است سخن خدا. - ستايش بر تو، اي مسيح.
تعمق
در پايان موعظه بر فراز كوه عيسي به پيروان خود ميگويد شنيدن كلام وي كافي نيست، بلكه آنچه اهميت دارد عمل كردن به آن ميباشد. تنها اوست كه كلام حيات را دارد و تنها در صورتي كه زندگي خود را بر پايه كلام او بنا كنيم، سيلابها و طوفان¬هاي اين جهان قادر به خراب كردن آن نخواهد بود. كسي كه به كلام عيسي عمل نكند و فقط او را به تظاهر "خداوندا، خداوندا" بنامد، حتي اگر قادر به انجام معجزه باشد، زندگي¬اش ثمري نخواهد داشت، زيرا خانه خود را بر ريگ بنا كرده است كه در مقابل سيلاب¬ها و طوفان¬ها تاب مقاومت نخواهد آورد. معيار محبت ما نسبت به مسيح همانگونه كه خود او ميگويد، اجراء احكام اوست نه انجام اعمال خارق¬العاده حتي نظير نبوت، اخراج ديوها و ظاهر نمودن معجزات: "هر كه احكام مرا دارد و آنها را حفظ كند، آن است كه مرا محبت مينمايد" (يوحنا۱۴/ ۲۱). يا به قول حضرت پولس: "اگر نبوت داشته باشم و جميع اسرار و همه علم را بدانم و ايمان كامل داشته باشم به حدي كه كوه¬ها را نقل كنم و محبت نداشته باشم، هيچ هستم" (اول قرنتيان ۱۳/ ۲).
٭ آيا زندگي خود را بر اساس كلام و تعاليم زنده مسيح بنا ميكنيم يا بر ريگ¬هاي پوچ و بي¬ثبات معيارها و ارزش¬هاي اين جهان؟
٭ كساني كه زندگي خود را بر مسيح بنا نميكنند چه چيزي را از دست ميدهند و چه بهاي گزافي را پرداخت ميكنند؟
٭ براي اين فيض دعا كنيم كه پيروي ما از مسيح فقط در لفظ و ظاهر نباشد، بلكه به راستي زندگي خود را بر سنگ مستحكم كلام زندهاش بنا كنيم.